Wypad do ECSu na pogawędki o wydarzeniach

Hej.

Będę wpadać do ECSu (Europejskiego Centrum Solidarności i Ziomeczkowstwa), by porozmawiać o tym jak dobrze promować/organizować wydarzenia.
Mam swój zestaw pytań związany głównie z Show&Tell, które organizuje.
Jednak myślę, że również macie pare ciekawych pytań, które chcielibyście dodać do puli.
Dlatego zapraszam was do dodania ich tutaj, a ja jak do nich wpadnę na kawusie, to również je zadam
Proponuje również podzieleniem się miejsc, gdzie można również się spotkać z otwartymi osobami i porozmawiać o wydarzeniach.

Na koniec notatki ze spotkań wrzucę na wiki + zrobię kolejne spotkanie o wydarzeniach.

Moje pytania:

  • Czy plakaty są dobrym sposobem promocji?
  • Jak dobrze zaprojektować plakat?
  • Czy QR kody na plakatach są używane przez ludzi?
  • Jak mierzycie skuteczność danych metod promowania?
  • Jakie informacje powinny się znaleźć na stronie wydarzenia?
  • Jakie metody, poza platformami społecznościowymi, wykorzystujecie do promowania?
3 Likes

Mega fajna inicjatywa, Chętnie bym się przeszedł. Osobiście miałbym pewnie jakieś pytania o prowadzenie socjalek, ale wiedza o nie-internetowych metodach jest na wagę złota.

Na to pytanie lepiej odpowie Ci spejs niż ECS :blush:
Otóż w kodzie QR możesz zapiąć sobie link z trackowaniem statystyk, który po zebraniu danych redirectuje Cię do domeny docelowej. Powszechna praktyka.

Nie znam dokładnych implementacji, ale na pewno to działa, i działa dobrze i dokładnie. A jeśli ktoś ma PiHole, lub blocker trackerów, to po prostu działa jak zwykły proxy server z redirectem.

1 Like

Podsumowanko:

Spotkaliśmy się w 4 osobowym gronie: ja, @psuwala oraz 2 reprezentantów zespołu “Solidarnośc Codziennie” - Sylwia Bruna oraz Bartosz Rief.

Rozmowa rozpoczeła się od krótkiego przedstawienia działań zespołu, min. projektów “Cześć” skierowanym na imigrantów, “Podwieczorek Społeczny” jako spotkanie różnych środowisk miejskich oraz “Zrozumieć Sierpień” czyli serii wydarzeń dookoła Sierpnia 80’.

Oczywiście zasoby do realizacji takich wydarzeń są zdecydowanie większe niż to do czego możemy mieć dostęp. ECS ma dostęp do działu relacji publicznych który “robi” zasięgi na Social Media. Jednak z punktu widzenia zespołu nie jest to złote rozwiązanie do wszystkich wydarzeń. Między innymi, w przypadku spotkania “Cześć” skierowanego do przybyszów z zagranicy, tradycyjne kanały kontaktów zawodzą i wymagają pracy “na ziemii” aby dotrzeć do grupy docelowej. Od narzędzia (np. platformy społecznościowej) zależy do jakiej grupy docelowej trafiamy.

Dalej, skierowaliśmy rozmowę na wydarzenie Show&Tell, gdzie @psuwala zaprezentował ideę oraz obecny stan działań promocyjnych. Motywem przewodnim były organiczne metody pozyskania zainteresowanych, tudzież plakat.

Przyjęliśmy feedback - od roli kodu QR (znajduje się tam bez kontekstu) po kolorystykę plakatu (zielone logo HSP na zielonym tle). W celu inspiracji, przyjrzeliśmy się plakatom “Zrozumieć Sierpień” które charakteryzują się prostą szatą i spójną identyfikacją graficzną. Dalsze przemyślenia na temat “sztuki” plakatu warto zawrzeć w osobnym wątku, najlepiej projekcie spejsowego szablonu na plakaty.

Równolegle też zeszliśmy na skojarzenia oraz grupę docelową wydarzenia. Pierwsze skojarzenie - anime. Ale wydarzenie przecież nie jest o anime. W taki sposób została zwrócona nasza uwaga na szatę graficzną. Co prawda plakat miał być “kontrowersyjny” i zwracać uwagę, aczkolwiek być może nieintencjonalnie zawężał grupę docelową (np. “ja nie lubię anime, nie przyjdę”). Tak samo z kodem QR, jeżeli chcemy aby to był sposób na pozyskanie informacji na temat wydarzenia, automatycznie zawężamy grupę docelową do “osoby które potrafią rozkodować kod QR”. Pytanie retoryczne: Kto z nas ostatnio skanował kod QR?
Przy organizacji warto zrobić “dry-run” i puścić plakat do małej grupy celem oceny. Takie błędy na pewno szybko zostały by złapane.

Następnie zastanowiliśmy się nad potencjalnymi miejscami gdzie możemy np. powiesić taki plakat i dotrzeć do naszej grupy docelowej. Tutaj padła lista różnych organizacji o różnym charakterze. Możemy zastanowić się nad współpracą z niektórymi, na przykład:

Warto zapoznać się z tą listą i w miarę możliwości zachęcam osoby do inicjacji kontaktu z tymi organizacjami. Warto zbudować siatkę kontaktów na której możemy się opierać.

Inne formy promocji które zostały wspomniane to:

  • Cross-promo wydarzeń z Facebooka na innych profilach oraz na grupach związanych z konkretnymi zainteresowaniami.
  • Trójmiasto.pl które zawiera sekcję z wydarzeniami.
  • Newslettery - nasz własny, oraz zaprzyjaźnionych organizacji.
  • Kalendarz

Na wzmiankę o kalendarzu, oraz możliwości jego “przypięcia” do własnego kalendarza, spotkaliśmy się nawet z zainteresowaniem. Jak się zastanowić, nie jest to typowa forma promocji i wymaga małej znajomości technicznej (jak kody QR), jednak dla “stałych bywalców” może być spoko sposobem na utrzymanie kontaktu.

Na tym etapie rozmawialiśmy już 1.5h, wiele szczegółów nie zapamiętałem czy pominąłem w trakcie pisania podsumowania. Myślę, że następnym ciekawym krokiem było by rozpoczęcie brainstormingu nad spejsowym planie ramowym wydarzeń i nową instrukcją do organizacji. Warto pomyśleć o szablonie plakatowym, który moglibyśmy szlifować między kolejnymi wydarzeniami i badać jego efektywność.

3 Likes

To prawda, że w kulturze zachodniej QR kody za bardzo się nie przyjeły, gdzie w Chinach działa na nich cała ekonomia.

Potencjalne techniczne rozwiązanie do tego może być URL shortener pod naszą całkowitą kontrolą. Wtedy obok QR’ki możemy dodawać URL który byłby bardziej czytelny niż to co normalnie oferuje mobilizon. Powinny być w miarę krótkie i może śledzić ilość kliknięć, możemy też kodować miejsce i drukować plakaty z unikalnymi linkami. :stuck_out_tongue:

Ważna uwaga: dry-run w organizacji. Uważam, że przede wszystkim u nas powinny wisieć plakaty. Bo komunikacja u nas wewnątrz też nie jest najlepsza. :wink:

1 Like

Ogólnie destylując wszystyko odnośnie marketingu do czystej postaci są dwie rzeczy:

  • grupa docelowa
  • informacja

Mając te dwie rzeczy możemy robić wywiad sprawdzając czy informacja jest tak samo rozumiana przez nas jak i przez osoby, którymi jesteśmy zainteresowani.

Ogólnie osoby, które są bardziej zainteresowane tym tematem powinni sobie strzelić pozycje:
http://thisisservicedesignthinking.com/

2 Likes

Gospodarka.

1 Like