Książka to poradnik do samodzielnej (w sensie “self-directed”) nauki. Opisuje zestaw narzędzi wykorzystywanych przez osoby osiągające niecodzienne wyniki w zdobywaniu umiejętności lub wiedzy (np. przerobienie licencjatu z MIT w rok; bycie mistrzem świata we francuskie scrabble nie mówiąc po francusku; nauczenie się języka od zera na B2 w 3 miesiące).
Pomimo “clickbaitowego” tytułu książka nie obiecuje niczego nierealnego, a same narzędzia są bardzo konkretne i sensowne. Nie jest też tylko o tym, jak robić jakieś super-intensywne projekty - opisywane metody można zastosować też w takich mniej intensywnych. Głównym motywem przewodnim jest przygotowanie i weryfikacja tego, czy wybrane podejście daje zakładane efekty. Myślę, że część z tych narzędzi sami już stosowaliście/stosujecie, chociaż może mniej świadomie czy mniej systematycznie.
Główne zagadnienia omawiane przez książkę to:
- Metalearning: zdecydowanie dlaczego, czego i jak chcemy się nauczyć; dobór/przygotowanie materiałów; dobór metod biorących pod uwagę czego się uczymy (pojęć, faktów, umiejętności) i po co.
- Focus: metody do inicjowania i podtrzymywania skupienia
- Directedness: o tym, że uczenie się powinno być mocno związane z tym jak będziemy jej rezultaty wykorzystywać i jak je powiązać
- Drill: o identyfikowaniu i skupianiu się na aspektach materiału, które ograniczają bieżące postępy
- Retrieval: o powtarzaniu materiału (flashcards, QA, itp.)
- Feedback: o tym jak szukać i przyjmować informacje zwrotne; jakie są ich rodzaje i przydatność
- Retention: jak sobie radzić z zapominaniem
- Intuition: jak rozwijać wiedzę/umiejętności do poziomu intuicji
- Experimentation: jak używać eksperymentów do rozwijania się na wysokim poziomie
Do tego jest jeszcze parę pobocznych rozdziałów. Poza mięsem jest też trochę fillera - historii i anegdot.
Ogólnie polecam - to jedna z tych książek, na które fajnie byłoby trafić dawno temu, kiedy jeszcze nie była napisana. Myślę, że przyda się wielu z nas
link do książki: Ultralearning - Scott H Young