Ultralearning

Książka to poradnik do samodzielnej (w sensie “self-directed”) nauki. Opisuje zestaw narzędzi wykorzystywanych przez osoby osiągające niecodzienne wyniki w zdobywaniu umiejętności lub wiedzy (np. przerobienie licencjatu z MIT w rok; bycie mistrzem świata we francuskie scrabble nie mówiąc po francusku; nauczenie się języka od zera na B2 w 3 miesiące).

Pomimo “clickbaitowego” tytułu książka nie obiecuje niczego nierealnego, a same narzędzia są bardzo konkretne i sensowne. Nie jest też tylko o tym, jak robić jakieś super-intensywne projekty - opisywane metody można zastosować też w takich mniej intensywnych. Głównym motywem przewodnim jest przygotowanie i weryfikacja tego, czy wybrane podejście daje zakładane efekty. Myślę, że część z tych narzędzi sami już stosowaliście/stosujecie, chociaż może mniej świadomie czy mniej systematycznie.

Główne zagadnienia omawiane przez książkę to:

  1. Metalearning: zdecydowanie dlaczego, czego i jak chcemy się nauczyć; dobór/przygotowanie materiałów; dobór metod biorących pod uwagę czego się uczymy (pojęć, faktów, umiejętności) i po co.
  2. Focus: metody do inicjowania i podtrzymywania skupienia
  3. Directedness: o tym, że uczenie się powinno być mocno związane z tym jak będziemy jej rezultaty wykorzystywać i jak je powiązać
  4. Drill: o identyfikowaniu i skupianiu się na aspektach materiału, które ograniczają bieżące postępy
  5. Retrieval: o powtarzaniu materiału (flashcards, QA, itp.)
  6. Feedback: o tym jak szukać i przyjmować informacje zwrotne; jakie są ich rodzaje i przydatność
  7. Retention: jak sobie radzić z zapominaniem
  8. Intuition: jak rozwijać wiedzę/umiejętności do poziomu intuicji
  9. Experimentation: jak używać eksperymentów do rozwijania się na wysokim poziomie

Do tego jest jeszcze parę pobocznych rozdziałów. Poza mięsem jest też trochę fillera - historii i anegdot.

Ogólnie polecam - to jedna z tych książek, na które fajnie byłoby trafić dawno temu, kiedy jeszcze nie była napisana. Myślę, że przyda się wielu z nas :slight_smile:

link do książki: Ultralearning - Scott H Young

2 polubienia

Wydaje mi się podobna do

Czy ktoś potrafi potwiedzić/zdementować?

Czytałem ze 2-3 lata temu (więc nie pamiętam super dobrze) - bazując na tym i na notatkach myślę, że to książki które w pewnym sensie mają ten sam cel (odpowiedzieć na pytanie “jak się uczyć?”), część rzeczy jest taka sama (obaj autorzy korzystali z istniejących badań dot. uczenia się, więc no surprise), natomiast “Ultralearning” robi to imho dużo lepiej.

Kotarski opisuje różne metody, ale mam odczucie, że ostatecznie był to worek bez ładu i składu. Young natomiast opisuje bardzo koherentną metodologię; poświęca dużo uwagi projektowej naturze “Ultralearningu”, w tym jak na bieżąco ewaluować postępy w uczeniu się, jak i na meta poziomie w działaniu różnych metod; jest o tym jakie pytania zadawać, żeby wykryć problemy; jakie są wady/zalety różnych elementarnych metod; jak w ogóle przygotować się i zacząć taki projekt, i jak go później prowadzić.

2 polubienia

Chyba chwycę ją w ramach tego semestru. Kiedyś przerobiłem kurs na Courserze “Learning how to learn”. Chyba jedyne co zapamiętałem, to żeby więcej spać, odpuszczać pracę po jakiejś godzinie. Oraz, że prowadząca pracowała na statku co pływał na bieguny. Też chcę.

Dzięki za protip, bo pewnie miałem ochotę chwycić za Kotarskiego.

2 polubienia